Ola, Nederland

20 februari 2019 - Flores, Guatemala

Hè, hè, daar zijn we dan met ons verslag van de afgelopen dagen. Wij zijn op reis maar hebben geen vakantie,zullen we maar zeggen...druk, druk, druk maar ook verschrikkelijk leuk en afwisselend.

Laten we beginnen met de eerste avond. Anders dan anders was er geen welkomsdiner. We moesten zelf dus op zoek naar een eettentje en kenden nog niemand van de groep om iets mee af te spreken. No problem natuurlijk want in Cajun is vertier genoeg. Goed voorbereid- met een kaartje van het hotel op zak-zijn we op stap gegaan. Binnen een kwartier waren we verdwaald. Een probleem voor na het eten, dachten we optimistisch dus heerlijk zitten eten bij een Mexicaans eettentje. Tsja en daarna toch aan de zoektocht begonnen. Acht behulpzame Mexicanen verder waren we weer op de plek waar we begonnen waren. Het beste advies was om op de bus te stappen (we waren op hooguit 10 minuten loopafstand van het hotel) Na een hele lange reisdag, word je dan toch een beetje nerveus. Er was dus wel enige opluchting toen we onze hotelkamer binnenstapten.

Zondag zijn we begonnen aan onze rondreis. Volgens Roel, onze reisleider, was er nog sprake van een koufront maar wij vonden de 28 graden best wel prima. De reis ging via een Maya nederzetting naar een stadje op de grens van Mexico en Belize. José en ik keken met andere ogen naar de route van die dag dan de andere reizigers. Wij vonden het een feestje om tussen al dat groen en door alle dorpjes te rijden terwijl onze medereizigers het wat saai vonden. Die zijn waarschijnlijk nog niet in Namibië geweest....

Tijdens de eerste reisdag kijk je eens rond in de bus en maak je voorzichtig kennis met de reisgenoten, chauffeur en reisleider. We zijn met 27 mensen waaronder wat bijzondere types. Ik zag ook nog een bekend gezicht en inmiddels zijn we er achter waar we elkaar van kennen. Sharon is een collega van mij geweest. Er zijn nogal wat alleenreizende mensen dus wij zijn die avond gaan eten met Wil, onze ex drugsverslaafde ADHD er ( wisten wij veel) en en Sanora, een leuke alleenstaande moeder. Het werd een hilarische avond want in het restaurant spraken ze geen woord Engels. Belachelijk aldus José die, net als ik, geen woord Spaans spreekt. Met handen en voeten hebben we uitgelegd wat we wilden eten tenminste dat dachten we. José een hamburger met friet, ik wilde vis. Wat er kwam....geen vis maar wel een glas vol sterke drank. De gebarentaal was dus niet erg effectief geweest. Onze redding kwam van twee andere reisgenoten; Andrea, een Peruaanse en haar vriendin ( die naam is nog niet te onthouden). Zij spreken Spaans en konden dus uitleggen wat wij wilde eten. Toen lukte het.....nog steeds niet. De jonge ober raakte in paniek en er werd eten aangerukt en net zo snel weer weggehaald. Al met al niet veel eten maar wel veel lol gehad.

Gisteren de grens over naar Belize om daar een andere Maya nederzetting te bezoeken. Nu is dat grensgebeuren hier ook wel een soort excursie. Zo worden de bussen ontsmet, moet er belasting worden betaald en is veel papierwerk dat ingevuld moet worden. Aan het eind van de dag weer hetzelfde gedoe en gewacht om in Guatemala te komen. Het smeergeld van de gids heeft er niet toe geleid dat alles vlot ging. Het was al donker toen we op het adres aankwamen waarvandaan we morgen weer vertrekken. Het eilanddorpje Flores. Nu is de brug naar dit eiland slecht en is er  instortingsgevaar. Daarom moest de bus over de brug om ons af te zetten om vervolgens terug over die brug te rijden om de bus te parkeren. Morgenochtend rijdt de bus dan weer over de brug om ons op te halen en vervolgens voor de vierde keer over de brug om onze reis te kunnen vervolgen. Logica uw naam is Guatemala)

Vanmorgen om 6.00 uur waren we al weer op pad. Vandaag het oerwoud verkent met daarin de nederzetting Tikan. Een topdag! Ik ben de tel van het aantal trappen, kwijt maar het waren er veel, heel veel. Nog wel wat stressmometen achter de rug. Zo kwam er maar geen geld uit de muur en ligt onze hotelkamer vier hoog terwijl er geen lift is) morgenochtend slapen we uit en vertrekt de bus pas om 8.00 uur.

1. Jos Hartigh:
    20 februari 2019
    Heerlijk verhaal tijdens het ontbijt! Zo begint de dag voor mij al met een brede glimlach, dank jullie wel. Volgens mij hebben jullie een fantastische reis (grotendeels nog) voor de boeg. Geniet en laat ons hier meegenieten, liefs, Jos
  2. Anita:
    20 februari 2019
    Fijn wat te horen, weer een mooi verhaal.
    Geniet lekker, net iets voor jou die sterke drank. 😜😱🤪
    Liefs Anita
  3. Gonny:
    20 februari 2019
    Een paar dagen op reis en al zoveel weer meegemaakt!
    Verheug me alweer op het volgende verhaal.
    Veel plezier
    Gonny
  4. Hanneke Maat:
    20 februari 2019
    Hij gaat lekker dames! De sfeer zit er goed in!

Groeten uit Emst
  5. Piet en Mieke:
    20 februari 2019
    Heerlijk zo’n rondreis, hè Jose? Vanuit mijn luie stoel is het genieten. En dat doen jullie ook gelukkig. Veel plezier en groetjes.
  6. Jan en Rinthy:
    20 februari 2019
    Altijd spannend en avontuurlijk in een ander land! Ik hoop voor jullie, smakelijk eten!
  7. Agnes:
    20 februari 2019
    Ik heb weer genoten van julie belevenissen. Nog een fijne reis.
    groetjes, Agnes
  8. De kids (Ray en Net):
    20 februari 2019
    Dat verdwalen is herkenbaar! Een bungalowpark is al te groot... ;-)
    We kijken al uit naar jullie volgende reisverslag!
    Heel veel plezier en geniet ze!
  9. Es en Teun:
    20 februari 2019
    Dat ze geen Engels kunnen, moet je toch gewend zijn, ma 😉
    Maar zoals altijd komt het toch weer goed. Mooi foto's Margreet. We hebben het album van de vorige vakantie nog niet eens gezien, maar dat heb je met van die levensgenieters.
    Veel plezier en we kijken uit naar jullie volgend verslag.
  10. Maria:
    20 februari 2019
    Wat een mooi verhaal weer Margreet en José, ik zag het verdwalen helemaal voor me!😉
    Veel plezier en mooie momenten nog gewenst , kijk uit naar jullie volgende verhaal! Groetjes
  11. Lia:
    20 februari 2019
    Leuk om jullie verhalen weer te lezen. Echt genieten
    Gr. lia
  12. Wilna:
    21 februari 2019
    Wat heerlijk om dit eerste reisverslag te lezen en de foto's te bekijken. Het is weer prima meegenieten met jullie zo. Ik kijk uit naar het volgende verhaal. Veel plezier verder.
    Lieve groeten, Wilna.
  13. Joke touw:
    21 februari 2019
    Wat apart allemaal: bus ontsmetten, belasting betalen, smeergeld en half ingestorte bruggen. Een heel avontuur dames. Veel plezier verder.
  14. Mien:
    21 februari 2019
    Hallo Margreet fijn dat jullie het goed maken en heel veel spannende avondturen meemaken .Geniet nog maar lekker van de reis .Jullie moeten wel vroeg je bedje uit goed uitkijken en niet verdwalen hè . Heel veel reis plezier gr aan je reis genoot gr liefs Mien
  15. Agnes:
    23 februari 2019
    Spannende verhalen. Leuk om te lezen. Ik kijk weer uit
    naar jullie volgede belevenissen.
    Groetjes, Agnes
  16. Mary:
    27 februari 2019
    Ik lees nu pas jullie verhaal en belevenissen. Het is wel weer een verrassende reis met vele spannende gebeurtenissen. Maar dat maakt het juist zo leuk.
    Genieten jullie nog maar verder en ik kijk uit naar het volgende verhaal.