Reuze(n)

24 februari 2019 - Santa Catarina Palopó, Guatemala

En dan zijn er al weer twee dagen voorbij. We krijgen hier zo veel indrukken dat we vandaag al niet meer weten wat we gisteren gedaan hebben. Ik ga een poging doen om het toch te beschrijven.

Gisterenochtend heb ik een korte stadswandeling met de gids gemaakt. Antigua is echt een mooie Spaanse stad met vooral ingestorte oude kerken. Er is hier lang geleden een aardbeving geweest. We zijn nu uit het Malariagebied maar bevingen en uitbarstingen vormen hier het grote gevaar. Ze zeggen dat er hier veel vulkanen zijn ( actieve) maar wij hebben ze niet gezien. José heeft wel op wacht gestaan op het dakterras tijdens mijn wandeling maar er zijn te veel wolken. De rit van vandaag ging door de bergen ( 3000 meter hoog) en was mooi. Onderweg gestopt in een bergdorpje waar de hele bevolking nog in klederdracht loopt. Op het plein en in de markthal was het een drukte van belang. We hebben de kinderen blijgemaakt met een lolly maar de ouders waren zelf ook gek op het snoepgoed. De gids had geadviseerd om de zeepjes uit het hotel mee te nemen mar hoe zielig is het als een kindje daar een hap van neemt. Nee, dan maar ongezonde lolly’s. De mensen waren vriendelijk en van sommigen mochten we een kiekje nemen. Soms mag het niet omdat de mensen hier erg gelovig zijn en denken dat hun ziel hen ontnomen wordt. Het Maya geloof wordt hier gecombineerd met het katholicisme, evangelisme etc. Dat levert vreemde creaties op.

Aan het einde van de dag -jullie raden het al- was er weer alternatief vervoer nodig om bij het hotel te komen. Dit keer wel zitplaatsen op de truck. Het dorpje waar we logeren ligt aan het mooiste meer van het land maar helaas het was nevelig. Het hotel is echt top en vandaag hoefde niet in de bus. We gingen met de boot over het meer naar een nog bonter stadje. Zelfs ik stak boven de mensen uit. De gemiddelde vrouw is hier 1.46 m en hun man 1.60m. Het dorp was erg vol en als je niet oplette werd je ondersteboven gereden door tuk tuk jes, kleurige bussen of pick-up’s met soms wel 30 mensen op de laadbak. Na alle drukte was de vrije middag geen straf. Natuurlijk hebben we een kaarsje opgestoken voor onze mannen. Het was vandaag de geboortedag van Peter, een andere dag als de andere dagen. Verdriet en blijdschap, het ligt zo dicht bij elkaar. Gelukkig hoef ik José niets uit te leggen.

Met de foto’s wil het niet zo lukken. Daar slaat de WiFi van op hol. We zijn al blij als we elektriciteit hebben want die is al twee keer uitgevallen vandaag.

1. Charlotte van der Wal:
    24 februari 2019
    Het is dus het land van de kleine mensen Margreet. Je valt dus wel op als blonde reuzen dame. Wat een indrukken doe je op. En moedig weer dat je alleen met de gids weg gaat. Een echte reiziger ben je. Nieuwsgierigheid is sterker dan angst. Hihi, geniet er maar van. Groetjes van Charlotte.
  2. Annie:
    24 februari 2019
    Mooie verhalen en zeer herkenbaar. Ik beleef de reis weer opnieuw.
    Geniet nog verder van al het moois.
    Groetjes Annie
  3. Gonny:
    24 februari 2019
    Mooi reisverslag, leuk om jullie zo te volgen,
    Veel plezier nog.

Gonny
  4. Agnes:
    24 februari 2019
    Weer een indrukwekkend verhaal. Jammer dat het niet lukt
    met de foto's. Mooi Margreet om zo'n oude stad te verkennen.
    Nog een mooie reis verder.
    Groetjes, Agnes
  5. Es en Teun:
    24 februari 2019
    Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Geniet!
  6. Piet en Mieke:
    Mooi verhaal weer!
    Je camera doet t toch wel gewoon?
    Groetjes
  7. Jan en Rinthy:
    24 februari 2019
    Veel indrukken op een spannend en avontuurlijke reis! Geniet verder!
  8. De kids (Ray en Net):
    24 februari 2019
    Hele leuke verhalen! Geniet ervan!
  9. Maria:
    24 februari 2019
    Mooi verhaal weer Margreet . Ik heb gisteren aan jou en Peter gedacht, blijft toch altijd bijzondere dag he.
    Liefs en op naar volgend avontuur zou ik zeggen
  10. Mien:
    24 februari 2019
    Nou Margreet wat een reis jullie komen ogen te kort als ik dat lees . Mooi dat je een kaarsje kon aan steken voor Peter en de mannen ❤️.Wel goed uitkijken en lekker genieten van de laatste week gr 👍
  11. Ton Theuns:
    25 februari 2019
    Mooie verhalen Margreet.
    Wat leuk om te lezen over jullie interessante, mooie reis.
    Reizen zo als het ware een beetje met jullie mee.
    Respect voor jullie ondernemende en dappere instelling.
    Wens jou en José nog een veilige, prettige, leuke, voortzetting van jullie reis.
    Geniet ervan dames!
    Groetjes,
    Ton Theuns
  12. Gabrie:
    25 februari 2019
    Wat een mooie verhalen weer😃 Echt super om dezen te lezen. Zoals altijd, maken jullie weer veel mee en zien jullie ook heel veel moois. Geniet nog van jullie reis. Liefs Gabrie